נחל תנינים

גורם מוביל ואחראי לביצוע ושותפים מובילים
רשות ניקוז כרמל, רשות הטבע והגנים ואוניברסיטת חיפה

שטח ייחוס הפרויקט

6000 דונם

כמות אוכלוסייה משוערת באיזור

כ- 58,000 תושבים

אורך הנחל (הכולל)

25 ק"מ

אורך הנחל בפרויקט

ערים וישובים מרכזיים באיזור
ג'יסר א-זרקה, מעגן מיכאל, קיסריה, בנימינה – גבעת עדה, אור עקיבא
מיקום בארץ
נחל תנינים

חזון

חזון חדש לניהול הידרו-אגרו-חברתי איתן של אגן נחל תנינים.

רקע ואתגרים

היסטוריה אזורית
נחל תנינים מנקז את אזור הגבעות של רמות מנשה, ומתפתל לאורך 25 ק"מ בדרכו לים. האגן זורם מהמעניינות בגבעות הגיר שבמזרח, דרך עמק חקלאי פורה. הנחל זורם לעבר קצהו הדרומי של הר הכרמל ומתנקז לתוך מישור ההצפה שבין הר הכרמל לבין רכס החוף הגירני, אשר בעבר היווה
ביצה. נוף פורה זה יושב לאורך ההיסטוריה, ומכיל שרידי התיישבות אנושית פרהיסטורית, צמחיית מים, וישובים רומיים ואחרים, בנוסף להיסטוריה ציונית עשירה. החיים בעמק הושתתו מאז ומתמיד על חקלאות, והתושבים קשורים לנופיו בכל ליבם.

במהלך מאה השנים האחרונות, החקלאות שגשגה בעמק, וכל פיסת אדמה אפשרית עוּבּדה לשם גידול כרמים, מטעים ושדות, בפסיפס שהפך לסימן ההיכר של העמק – הידוע גם בשם "עמק הנדיב", על שם הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד שרכש את אדמותיו לטובת היישוב היהודי החקלאי. האתוס היישובי ראה בחקלאות יצרנית את התגלמות הטוב, הנחל הוסדר והוסט, הישובים גדלו, והמרחבים התמלאו. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים להשתלט גם על האדמות הביצתיות לטובת חקלאות והתיישבות.

שלושה נופים
אגן הנחל מורכב משלושה אזורי נוף נבדלים: אזור המעיינות שבמעלה הזרם, אזור חקלאות הנהר שבמרכזו (הכולל את תנינים, עדה, ברקן, וכן מספר יובלים), ואזור מישור ההצפה הכולל את ביצות כבארה ואת שפך הדיפלה. מאפיינים נבדלים אלו מכתיבים את סוגי ההצעות הפיזיות, החברתיות והכלכליות שלנו.
עם המורכבות ההולכת וגוברת במורד בזרם במונחי השפע, הגיוון והחשיבות הכלכלית וההיסטורית, הולך גם הנהר ונהיה יותר מסתורי ובלתי-צפוי, ועמו גם פערי הזמן: במעלה הזרם נמדדות ההשפעות בימים וחודשים, במרכז הזרם בשנים, ובמורד הזרם באלפי שנים. לפיכך ניתן לקרוא את היוזמות שאנו מציעים כעלילה ההולכת ומסתעפת, מולידה פרויקטים של מחקר וחינוך עם "שפך נחל" של פרויקטים להתחדשות חברתית הנטועים בכלים כלכליים.

מחקר
אנו זקוקים לשינוי פרדיגמה בכדי לשרוד את האַנְתְרוֹפּוֹקֶן, עידן האדם. מתוך כך עלינו להודות ולהכיר בכך שקיימים סוגים שונים של ידע, וספציפית ידע-מתוך-ניסיון הדר בכפיפה אחת עם ידע מושגִי מופשט. לפיכך, ההמשגה-מחדש של הנחל ושל אגן המים מזמנת את יצירתן של דרכים אישיות וקהילתיות למעורבות בנחל, יחד עם מחקר אקדמי נמרץ, הן במדעי כדוה"א כגון אקולוגיה, הידרולוגיה וגיאולוגיה, והן במדעי הרוח ובתחומים מתפתחים כגון שירותי תרבות המערכת האקולוגית. אנו מציעים רעיונות לפרויקטים מוכווני-מחקר הן במעלה הזרם והן במורדו, במעיין ובביצה, כל אחד עם הייחוד שלו.
הצוות שלנו כולל חוקרים מובילים מאוניברסיטאות חשובות בישראל, והחזון שלנו הוא לשלב את המחקר כמרכיב מפתח בכל פרויקט.

פיתוח כלכלי
הפרויקטים שאנו מציעים נטועים כולם בקיימות כלכלית וחברתית. אנו בוחנים הזדמנויות עם פוטנציאל לתועלת חברתית ועם היתכנות כלכלית.

החיים באנתרופוקן
"אנו חיים בעידן יוצא דופן. הקיום היומיומי שלנו ממושך, בטוח ובריא יותר מבכל עת בהיסטוריה האנושית. ועם זאת, זהו גם עידן מבלבל, עידן מבהיל. אנו יותר עשירים אך פחות שוויוניים, יותר סובלניים אך גם יותר צרי-עין. הפוליטיקה שרויה בתוהו, המנהיגים שלנו הם טכנאים או עריצים. אנו גרים בתוך תמונות מרצדות, מוסרים את החיים ואת הפוליטיקה שלנו למכונות (ולאליטה ששולטת בהן). בתוך כל זה עוברת כחוט השני ההבנה הנוראית שיומיום, חוט אחר חוט, פורם המין שלנו את מארג החיים על פני כדור הארץ." (תומאס אולס)

האתגר שלנו…
…הוא להציע דרך חדשה לחולל את העתיד. ראשית אנו מכירים בכך שהעתיד, שלעולם איננו ניתן לידיעה, כיום איננו ניתן לידיעה באופן קיצוני. יצירת עתיד רצוי אל מול חוסר-וודאות שכזה מצריכה דרכים חדשות להתייחס לידע. אנו מקבלים באופן רדיקלי את ההנחה שגם אם היו לנו כל הידע הזמין והכלים הנחוצים, עדיין לא הייתה לנו גישה לסוגים חדשים של ידע שיצריכו התייחסות בעתיד.

התשובה שלנו לאתגרים הללו היא לשאול שאלות:

אנו מציעים גישה אינטגרטיבית מתמשכת לעיצוב, הנסמכת במידה רבה על יצירת שיח וניסוח-מחדש של הידע שלנו, עם דגש על שוויוניות כלפי כל בעלי העניין, ועל ניסוח מחדש של המוסדות הדרושים להשגת היעדים הללו.

שינוי פרדיגמה:
משבר האקלים הופך את כולנו לאוכלוסייה מוחלשת. אנו מציעים גישה המגלמת לא רק שיקום של אגן הנחל, אלא בראש ובראשונה שיקום של המשגת אגן הנחל, עם דגש על שיקום החיבור של בני אדם לסביבתם, ושילוב של חיבוריוּת לטבע יחד עם חיזוק קשרי קהילה. אנו רואים באגן הנהר שטח ציבור שיש לפתח ולנהל באופן מכליל ומשתף, עם התייחסות לצרכיהם של כל תושבי האגן, אנושיים ולא-אנושיים כאחד.

נוף פרא מתוכנן
חשיבת הנוף הנוכחית שלנו משקפת דיכוטומיה בין טבע לתרבות, המייצרת שתי גישות נבדלות ובלעדיות לתכנון סביבתי:

  1. נופים וגנים מתוכננים – מתמקדים בחוויה האנושית
  2. שימור טבע ונופי פרא – מתמקד בבתי הגידול של מינים לא-אנושיים

השילוב בין שתי הגישות הנ"ל מניב את: 

  1. נוף הפרא המתוכנן – ייצור בית גידול למינים לא-אנושיים עם דגש על החוויה האנושית

נופי פרא מתוכננים אינם שחזורים של נופי פרא טבעיים או היסטוריים (למרות שהם יכולים גם להיות כאלו), אלא טיפוח של מה שפראי, דהיינו מה שמתפתח ללא מגע יד אדם, בתוך בתי גידול הנשלטים בידי האדם, עם דגש על עושר, גיוון, ומגוון ביולוגי.

שיקום נחל תנינים - פוסטר מאויר
שיקום נחל תנינים - פוסטר מאויר

ההצעה

הפרויקטים
הפרויקטים הבאים מושתתים כולם על יוזמות קיימות, תוך הרחבתן המשמעותית כהזדמנויות הן לפיתוח חברתי והן למחקר מתמשך. המטרה היא לתאר נוף נחל כולל שישמש כתמריץ מונחה-חזון לחיבוריות בין בני אדם לטבע.
להלן תיאור קצר של כל פרויקט, כולל הסבר של חשיבותו בהיבטים העיקריים של מונחי המפתח [Terms of Reference]: יעדים ודגשים, כלכלה, חברה, ואקו-הידרולוגיה.

מדע אזרחי
אנו מציעים לקיים פרויקט מחקר מדע אזרחי מקיף ומתמשך, בשיתוף עם הטכניון ועם מוסדות אקדמיים אחרים, ובכך לספק פלטפורמה לאינטראקציה בין האוכלוסייה המקומית לבין אקדמאים.

לאמץ מעיין
ישנם מעיינות רבים לאורך הנחל, בייחוד לאורך האגן העליון. כיום רובם יבשים או עונתיים. פרויקט זה יתמקד בזיהוי כל המעיינות וחקירת ה"התנהגות" שלהם לאורך זמן, עם ניטור איכות המים, טיפול במקורות זיהום, ושיפור החלחול איפה שניתן. הפרויקט יתמקד בשימור הטבע, שיקום המעיינות, פעילות חינוכית, מחקר, וקירוב בין האקדמיה לאוכלוסיה. 

ג'יסר א-זרקא / הגשר הכחול

בתחתית העמק, בשפך הנהר, נמצאים היישובים עם הפערים החברתיים הבוטים בישראל: מעגן מיכאל, ג'יסר א-זרקא וקיסריה. כל אחד מהם משתייך לאשכול סוציו-אקונומי שונה לחלוטין. אנו מאמינים שהתכנית הסטטוטורית וההסכם שאנו מציעים עשויים לאפשר שינוי דרמטי לטובה.

תכנית האב לג'יסר א-זרקא (מס' 353-0191023) מציעה להסיט את כביש 2 עד לכ-100 מ' מנחל עדה בכדי לייצר מרחב להתרחבות מערבית של ג'יסר א-זרקא. הכניסה לכפר תתאפשר דרך גשר חדש שיהווה הן את הכניסה לשמורת הסכר הרומי, מבואות נחל תנינים וכפר הדייגים, והן את ההתחלה והכניסה לכבארה ומרחב הנחל.

מרכז הגשר הכחול
אזור תָחוּם של כ-170 דונם נותר בין הכביש ובין נחל דליה, ובו כרגע מגודלים רק שדות יבול. אנו מציעים להפוך את האזור הזה לשער לפארק כבארה, עם שירותי דרך, קייטרינג, מרכז מבקרים, וכו', ולהקצות את האדמה הזו לג'יסר א-זרקא כמקור הכנסה.

דו"ח חקירה על תכנית (353-0191023)

"הכפר ג'יסר א-זרקא שרוי במצב עניינים ירוד ביותר מכל הבחינות: כלכלית, חברתית, תכנונית ופיזית; ומצריך טיפול ברמה הלאומית. זהו יישוב בהתמוטטות כלכלית. המועצה פוזרה ע"י שר הפנים, והרשות המקומית נמצאת בתכנית שיקום. היישוב מאופיין ברמה סוציו-אקונומית נמוכה ביותר, באחד משיעורי הגידול הטבעי הגבוהים בישראל, בבתי-אב גדולים מהממוצע, באחת מהצפיפויות הגבוהות בישראל, וברמת פיתוח נמוכה."

  • גיא קב-ונקי, מתכנן עירוני ואזורי, דצמבר 2017

ביצות כבארה ודיפלה
ביצות כבארה ודיפלה למרגלות הכרמל טומנות בחובן מערכת של "זרמים" תת-קרקעיים הפורצים לפני השטח דרך שלל מעניינות (אומדן של 4,000 עד 6,000 מעיינות). קו השבר של בנימינה העובר מתחת להר הכרמל גורם למים היורדים מאקוויפר ההר לאקוויפר החוף לעלות לביצות כבארה ודיפלה. המים הנובעים משלל השכבות התת-קרקעיות מאופיינים בטעם ייחודי, המשתנה במליחותו, במינרלים ובטמפרטורה. בעלייתם לפני השטח, המים מתערבבים במי הנקז של נחל תנינים ודליה, בהתאמה, ומייצרים ביצה מליחה.
ביצות מהוות את כמה מבתי הגידול העשירים בתבל. ביצת כבארה על שלל סוגי המים שלה מהווה בית למגוון עצום של מינים, ואפשר שהיא בית הגידול המגוון בישראל.

יישובי אדם
בני האדם נמשכו מאז ומתמיד לעושר החי והצומח של מישור ההצפה של כבארה. ישנם באזור ממצאים להתיישבות אנושית רציפה בת עשרות אלפי שנים. ממצאים ממערות כבארה והכרמל מעידים שזה עשוי להיות אחד ממקומות המפגש הראשונים בין ההומו ספיאנס, שהיגרו מאפריקה, לבין הניאנדרטלים, שבאו מאירופה. והם חיו כאן יחד. איננו יודעים למשך כמה זמן, אך נראה שזהו המקום שבו הגנים שלהם התערבבו.

מיקום ותחבורה
מישור ההצפה של כבארה ממוקם בין חיפה לבין מטרופולין תל אביב, לאורך כבישים 2 ו-4. ישנן גם שתי תחנות רכבת קרובות (בבנימינה, והתחנה החדשה המתוכננת בזכרון יעקב), מה שמנגיש מאוד את המישור. האזור מהווה פארק בן 6,000 דונם (600 הקטאר), ככפליים מגודלו של אגמון החולה בצפון. השילוב בין הגורמים הנ"ל מעניק לו פוטנציאל תיירותי כביר.

פארק כבארה
אנו מציעים להפוך את כל מישור ההצפה בעתיד לפארק מעורב-שימושים, המתחיל משמורת חרובי קיסריה במבואות נחל הדיפלה בצפון, וליצור פסיפס של ביולוגיה מימית וחקלאות, תיירות אקולוגית ופעילויות בריאוּת. לשם כך אנו מציעים לפתח סטטוטוריקות מאפשרות, ברית בין שותפים, מחקר, ומערכת כלכלית של תמריצים לעידוד מחויבות.

מיפוי
השלב המקדים של התכנית הוא למפות את מבני האדמה ומפלסי המים התת-קרקעיים [כאן במקור לא ברור אם "תת-קרקעי" מתייחס הן למים והן למבנים]. אתרי החפירה ימוקמו בהתאם ל"טעם" של המים החשופים. נכון להיום, ישנם אזורים שבהם הקרקע המליחה כה דלה שבמקום חקלאות עדיף בהרבה להשתמש בה לשיקום אקולוגי ולשימושי מרחב-פתוח אחרים לטובת אטרקציות תיירות.

חפירות ארכיאולוגיות/ פלאונטולוגיות
בכל הנוגע למה שקבור בביצות, רב הנסתר על הגלוי. החפירות שנוהלו ע"י צ'רנוב גילו שרידים של קרנפים ואריות, סוסים וחיות אחרות. אפשרי שאם נתחיל לחפור לאיתור המעיינות, נגלה גם ממצאים פלאונטולוגיים, ואולי אפילו ממצאים פרהיסטוריים שכרגע אפשר רק לדמיין.

"טעם המים"
החפירות שאנו מציעים יוצפו בסופו של דבר במים העולים מתוך האקוויפר. כך תהווה כל בריכה חלון ייחודי לתוך האקוויפר, עם נישה מיקרו-אקולוגית משלה. הבריכות הללו יכולות גם להפוך לבריכות ספא או לאתרי נופש בריאות, בהתאם להרכב הכימי והביולוגי שלהן. בריכות במליחות בינונית יכולות לשמש לגידול דגי גרה (עגלסת הירדן), הידועים גם כ"דוקטור דג" או "דגים מכרסמים" עקב שימושם בפדיקור כשהם אוכלים עור מת.

נוף פרא מתוכנן
תכנית הפארק תיושם בהדרגה, ותכלול מגוון גופי מים, כולל בריכות של נגרי מים מלוחים ממפעלי התפלה, וכן חקלאות ניסיונית הבוחנת מחדש את יחסה לעולם הטבע. יהיה זה פארק בלי אח ורע בעולם, המשלב את העבר, ההווה והעתיד.

בריכת כבארה
לאחרונה התגלתה ונחפרה סמוך לביצת כבארה בריכת מי שתייה גדולה מהתקופה הטרום-רומית. הבריכה משתרעת על שטח בן 50 מ' על 70 מ', עם קירות בעובי 5 מ', עדות לכך שתושביו הקדמונים של המקום ידעו כיצד לאגור ולהפריד את המים המתוקים ממי המלח.

הרומאים בנו תשתיות מים גדולות, כגון הסכר הצפוני שהפריד בין כבארה לבין דיפלה, סכר הסטה מרהיב במבואות נחל תנינים, ואת האקוודוקט לקיסריה ליד בית חנניה. ביצת כבארה נותרה מוצפת עד לתחילת המאה ה-20, זמן שהחלוצים הציוניים ניסו לייבש אותה בכדי לשקם אדמות לחקלאות. אך האדמות הללו דלות ולעתים קרובות מליחות, ונוטות להצפה.

לאורך השנים שימש האזור בעיקר לבריכות דגים, תוך ניצול המליחות היחסית של מי התהום. לאחרונה הוקמו באזור מפעלי התפלה המייצרים מים מלוחים מאוד שמנותבים לים.

כלים כלכליים

הברית
היוזמה מושתתת מבחינה קונספטואלית, חוקית וכלכלית על ברית כלל-אגנית. הברית תיוסד באמצעות תהליך תכנון שיתופי הכולל את הציבור, בעלי עניין פרטיים וציבוריים, ויועצים מקצועיים. הברית תסדיר את השימושים המותרים לקרקע שלאורך הנחל, זכויות ואחריויות של בעלי קרקע וחברים[במקור מופיע פה סימן שאלה], מנגנוני שיתוף פעולה ותהליכי קבלת החלטות ; וכן תגדיר את העקרונות הבסיסיים של תקנות התאגיד.

נאמנות מקרקעין
יוקם גוף מנהלי סמוך לרשות ניקוז ונחלים כרמל. הגוף המנהלי יתאם את התקדמות התהליך (תכנון, שיווק, מחקר וכו'). בנאמנות המקרקעין יהיו חברים כל הגופים המשתתפים: רשות הניקוז, יד הנדיב, נציגי החקלאים, רשות הטבע והגנים, גופים ציבוריים, תושבי יישובי הסביבה, ומשרדי ממשלה רלוונטיים.

מחקר
היוזמה תתקצב ותשתתף במחקר מתמשך של השפעות פיזיות, אקולוגיות, חברתיות וכלכליות ושל הצעות מדיניוּת העולות מתהליך הפיתוח.
מודל כלכלי חדש: יד הנדיב תספק הון ראשוני לתמריצים ולהתחייבויות שייצרו בסיס כלכלי עצמאי ויציב. היוזמה תספק מימון מלא לקרקעות הנדרשות בפרויקט, תוך יצירת מצב win-win לכל בעלי העניין. ר' פרטי התהליך הכלכלי בטבלאות המצ"ב.

סטטוטוריקה
תכנית אִיזוּר תקבע את השימושים, ייעודי הקרקע והתקנות המותרים, ותלוּוה בנספח תכנון מפורט.

מימון
השיטה המקובלת לתכנון נופים פתוחים בישראל סובלת מכשל בסיסי במימון הפיתוח הסביבתי של אגני ניקוז. תכנון נופים פתוחים בד"כ מבוצע בהיעדר תכנית מימון מסודרת; ויישום הפיתוח תלוי לחלוטין במימון מהממשל הציבורי, מימון שקשה מאוד להשיג. כתוצאה מכך, תכניות פיתוח אגניות נסחבות משך עשורים, ובמקרים רבים כלל לא יוצאות אל הפועל. בכדי להתגבר על הכשל הזה, אנו מציעים לפתח מודל כלכלי המשלב מעורבות ציבור, בכדי לצמצם את התלות במימון ממשלתי. התייחסות סימולטנית הן לתכנון והן למימון תגביר באופן משמעותי את סיכויי היישום.

רשות ניקוז כרמל
להלן מבחר פרויקטים ויוזמות שמובילה רשות ניקוז כרמל:

פיתוח שמורת נחל תנינים והסכר הרומי
רשות ניקוז כרמל, בשותפות עם רשות הטבע והגנים, הובילה יוזמה לחפירה, שחזור ושיקום הסכר הרומי בשמורת נחל תנינים. מה שהחל כפרויקט ניקוז בחשיבות גבוהה התפתח לכדי סדרת ממצאים ארכיאולוגיים חשובים ויצירתה של שמורת טבע חדשה.
כחלק מיוזמה זו, הובילה רשות ניקוז כרמל ועדת היגוי הכוללת את רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, המשרד להגנת הסביבה, יישובים ומועצות סמוכים, גופי תכנון, וגופי ניהול, פיקוח ובקרה.

הכרזת מערות הכרמל כאתר מורשת עולמית פרהיסטורי של אונסק"ו
רשות ניקוז כרמל יזמה קמפיין שהוביל להוספת מערות הכרמל בנחל המערות לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. רשות ניקוז כרמל הובילה שיתוף פעולה שכלל בין השאר את אוניברסיטת חיפה, מועצה אזורית חוף הכרמל, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, רשויות סמוכות, ואונסק"ו ישראל.

תכנון השיקום האקולוגי של נחל תנינים
בשלושת השנים האחרונות ניהלה רשות ניקוז כרמל, בשותפות עם רמת הנדיב, תהליך תכנון נרחב לשיקום האקולוגי וההידרולוגי של נחל תנינים לכל אורכו. בעלי העניין ביוזמה כוללים את רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, קק"ל, החברה להגנת הטבע, איגודי חקלאות, מועצות מקומיות, נציגי קהילה, ושאר ארגונים בעלי עניין. התהליך כלל סדנאות עם מומחים מחו"ל, סיורים וסקרים. לאחרונה הוגשה התכנית לאישור.

מניעת זיהום המעיינות ע"י בקר
רשות ניקוז כרמל, בשותפות עם רשות הטבע והגנים, יזמה תכנית למניעת זיהום המעיינות ע"י בקר, באמצעות הצבת שקתות מים כמקור מים חלופי. רשות ניקוז כרמל הובילה ועדת היגוי שכללה את רשות הטבע והגנים, קק"ל, היחידה הסביבתית מגידו, מועצה אזורית מגידו, מגדלי בקר, גופי תכנון, וגופי ניהול, פיקוח ובקרה.

כריתת הסכם עם רשות הטבע והגנים
ב-2002 כרתה רשות ניקוז כרמל הסכם עם רשות הטבע והגנים לניהול הממשק הסביבתי של הנחל.

שיקום האקוודוקטים העתיקים
רשות ניקוז כרמל נבחרה ע"י רשות העתיקות כשותפה בהובלת יוזמה להצלת ושיקום האקוודוקט העתיק לקיסריה לאורך המקטע שבין כביש 4 לכביש 2, ובמקטע הפרצות באקוודוקט היכן שחוצה אותו נחל עדה.

תודות

  • רשות ניקוז כרמל: משה ישראלי, ישו דריי, כרמל סלע
  • רשות הטבע והגנים: זאב מרגלית, ניסים קשת
  • אונ' חיפה: פרופ' נעם גרינבאום
  • טכניון: פרופ' טל אלון-מוזס
  • יועץ פיננסי: גדי רוזנטל
  • יועץ אקו-הידרולוגי: אורי מורן
  • אדריכלות נוף: רם אייזנברג עיצוב סביבה

חומרים נוספים

ההצעה המלאה

מצגת ההצעה