1.3 מיליון
27.5 ק"מ
ליצור אזור – הירקון המרכזי – שיהווה מקור גאווה לאוכלוסייה שסביבו באמצעות חיזוק והעמקה של מעורבותה בתכנון ובפיתוח האזור ובהשתתפות בניהולו.
אזור הפרויקט שוכן בלב אגן נהר הירקון, במרכז האזור המאוכלס בצפיפות הרבה ביותר בישראל, מקום מגוריהם של כ-1.3 מיליוני אנשים ב-12 רשויות מוניציפליות. הרשויות המוניציפליות במרחב הסובב את אזור הפרויקט כוללות ערים ראשיות שתושביהן משתייכים למגזרים שונים, לרבות שתי רשויות מוניציפליות של יהודים דתיים, שלוש רשויות מהמגזר הערבי ורשויות אחדות שתושביהן שייכים למעמד סוציו-אקונומי נמוך.
הנחל ויובליו זורמים דרך שטחים פתוחים שבהם מתרחשת פעילות חקלאית, אך הם עשירים בערכים אקולוגיים וסביבתיים. קטע זה של הירקון מוכר פחות מאחרים, ומשמש על פי רוב לפעילות נופש ופנאי בלתי מוסדרת המובילה להיווצרות עימותים בין המבקרים לבין עצמם ובין המבקרים לסביבה. תוכניות לבניית יחידות דיור נוספות כדי להתמודד עם גידול האוכלוסייה בישראל עלולות להגביר את רמת העימותים, אך לצד זאת יגדילו את ערכו של האזור ואת הצורך להגן עליו ועל השטחים הפתוחים שבו. לפיכך פרויקט זה יספק במה נחוצה ביותר להכשרת שטחים איכותיים פתוחים ונגישים המנוהלים לשם קידום המערכת האקולוגית והבטחת שוויון חברתי. האזורים האלו ישפרו את איכות החיים של אלו הגרים במרחב הסובב אותם ושל המבקרים בהם. אנחנו מאמינים שמיקוד המאמצים באזור זה יגרום להשפעה מתרחבת שתיצור מומנטום לשדרוג אזורים נוספים ברחבי אגן הנחל כולו. כמו כן יסייע הפרויקט ליצור קשרים בין הרשויות המוניציפליות שסביבו באמצעות מערכת של שבילים שתימתח לאורך היובלים ודרך השטחים הפתוחים.
יתרונות סביבתיים
יתרונות חברתיים
– מזעור סכנות בשטחים פתוחים באמצעות הקמת שטח פתוח רציף ללא הפרעות וסכנות מצד כלי רכב, והקמת מערכת שערים ומבני פיקוח שימנעו מכלי רכב פרטיים להיכנס לאזור.
– הקמת מתקני חנייה ומסלולים מוצלים למסדרון הנחל ולאטרקציות אחרות.
– צמצום סכנת ההצפה לאורך הנחל ובאזורים הבנויים בתחומי הרשויות המוניציפליות הסמוכות.
– העלאת מודעות בקרב הציבור לצורך למנוע זיהום ולקחת אחריות על האזור.
המערכת המתוכננת תפתח את האזור לציבור ותנגיש אותו למטיילים, לרוכבי אופניים ולפעילויות חברתיות אחרות באמצעות מערכת שבילים בטוחים.
התוכנית נערכת מנקודת מבט של קו פרשת המים – מקו פרשת המים הארצי לים.
ההמלצות של דוח קודם, שכותרתו "סל כלים אגני למניעה וצמצום זיהום של נחל הירקון", ישמשו בסיס להקמת מרכז בקרה:
שימור ושיפור של שירותי המערכת שמספקים הנחלים והמערכת האקולוגית הקרקעית.
הקידום של מעורבות ציבורית פעילה בשפע הסוגיות וההזדמנויות בירקון הוא פרויקט חשוב, והצלחתו תציב סטנדרט חדש לניהול משותף של נכסים ציבוריים המצויים בתחום רשויות מוניציפליות רבות. הגבולות המוצעים של אזור הפרויקט הם הידרולוגיים בטבעם ולא מנהליים. אומנם אחת ממטרות הפרויקט היא לקדם שוויון, אולם היות שנחלים זורמים בכיוון אחד, בעולם הנחלים והידרולוגיה השוויון אינו תמיד אפשרי, וניתן להשיגו רק באמצעות הסברה נרחבת ויצירת בסיס ידע איתן אצל כל הצדדים המעורבים. הפרויקט המוצע על ידי רשות נחל הירקון שואף ליצור את הבסיס הזה ולגשר על הפערים כדי להבטיח את הצלחת הפרויקט.
רשות נחל הירקון נחשבת לארגון אזורי שמפגיש יחד צדדים שונים כדי להתמודד עם הסוגיות הניצבות בפניהם ולהביא לפתרונן. עם הסוגיות הללו נמנים תכנון וביצוע של פרויקטים הנוגעים לרשויות מוניציפליות ולצדדים אחרים, שרובם חברים ברשות נחל הירקון.
אומדן ראשוני של תקציב הפרויקט
תקציב הפרויקט הוא 63 מיליון ש"ח המיועדים לתכנון ולביצוע של כל מרכיביו, להוציא את התחזוקה השוטפת.
רשות נחל הירקון תפעיל ותתחזק את מרכיבי הפרויקט לאחר הוצאתם לפועל באמצעות תקציב הרשות ומימון שמקורו בשותפים נוספים.
שותפים קיימים ופוטנציאליים למימון:
רשות נחל הירקון
רשות נחל הירקון נוסדה ב-1990, ומאז היא פועלת להשיג את מטרתה המוגדרת בכתב ההקמה – לשקם את הנחל ולהתאימו לפעילות קיט ונופש. רשות נחל הירקון ביצעה פרויקטים מגוונים רבים והשיגה שיפורים רבים, והיא מעורבת בסוגיות שונות של מדיניות הנוגעות לשיקום נחלים ולניהול אגנים. אם תיבחר הצעתה של רשות נחל הירקון , היא תוביל את הפרויקט מתחילת תהליך התכנון ועד ביצועו ותפעולו. עבודתה תיעשה בשיתוף פעולה עם הקבוצות של החברה האזרחית שיוקמו לאורך קיום הפרויקט ועם שותפים נוספים.
להלן כמה דוגמאות מעבודתה של רשות נחל הירקון:
מפת דרכים
רשות נחל הירקון כבר יצרה את הבסיס הסטטוטורי לביצוע המרכיבים הפיזיים של הפרויקט. לגורם זה חשיבות רבה לעניין היכולת להוציא לפועל כמה מהמרכיבים המרכזיים של הפרויקט.
להלן פעילויות מתוכננות נבחרות. כל הפעילויות החברתיות יתמשכו לאורך התקופה כולה, וכך גם מרכיבים רבים שילוו תהליכי תכנון מתמשכים.
שנה 1 | שנה 2 | שנה 3 | שנים 3–5 |
– תכנון מפורט
– הקמת ועדת ניהול אזורית – תהליכים חברתיים (רשימה חלקית) כדלקמן: – התחלת פעילות צוות חברה וקהילה – הקמת קבוצות נושא – התחלת תהליכי תכנון בהשתתפות הציבור – חיבור בין צדדים חינוכיים, פורמליים ובלתי פורמליים |
– השגת היתרים
למרכיבים הפיזיים של הפרויקט – התחלת ביצוע פרויקטים קהילתיים (קבוצות נושא) – מרכיבים הקשורים למים – בעיות אקולוגיות ופסולת מוצקה |
– יישום מרכיבים פיזיים של הפרויקט
– פרויקטים קהילתיים
– סיורי שטח – חיבור בין קבוצות מחקר אקדמיות ובין בתי ספר ופרויקטים של מחקר פרטני |
– ביצוע והשלמה של הפרויקט
– המשך פעולת קבוצות הנושא ופעילות קהילתית – ניטור מערכות – סיכום הפרויקט והגדרת הצעד הבא |
צוות התכנון